På togt med LA VIE X TRA

1 rejsebrev

Drømmen om den lange tur

 

                      Mange har formentlig den samme drøm om at sejle langt til varmere himmelstrøg

                      og ofte bliver det nok ved drømmen.

                      Vi har også selv været tvivlrådige i starten, men som tiden er gået, er vi blevet stadig

                      mere sikre på, at det var det, som vi havde lyst til.

                      Nemlig at lade tiden gå og lade sig styre at det, som man havde allermest lyst til og

                      ikke føle sig presset at tid og aftaler og  det som ofte gør en stresset, når man skal

                      hjem til en bestemt dag på sejlturen.

Johnny og Lone Myren

Johnny og Lone Myren på LA VIE X TRA

                      For ca 6 år siden var vi derfor helt på det rene med, at vi ville på en længere tur når

                      tiden indbød til det og for vores vedkommende, når vi begge blev arbejdsfrie.

                      Vi har suget til os af alle oplysninger vi kunne få igennem FTLF og diverse

                      hjemmesider om andre, som havde gennemprøvet deres drømme.

                      De sidste ca 2 år er vi således gået helt målrettet imod at realisere drømmen.

                      Det blev ikke den lange tur over til Caribien, som så mange andre men derimod

                      til Middelhavet som byder på talrige flotte oplevelser, samtidig med at vi på få timer

                      kan være hjemme igen og være deltagende i familiære anliggender.

                      Samtidig en overkommelig tur for vores børn og børnebørn, som alle er inviteret

                      til at komme og nyde en sejltur i  det varme syd

 

Inspirationen

                      Mange års sejlads har givet lyst til nye udfordringer

Tidligere haft orlov x 2 i 3 og 4 måneder hvor det blev sejlads til Østsverige

og Ålandsøerne samt vestlige skærgaaarden hvor man blev overvældet at den flotte natur

og nye oplevelser. En snak med andre, som har sejlet både til Caribien og Middelhavet,

gav spiring til lysten og de udfordringer, som ligger i længere rejseoplevelser.

Det gav anledning til medlemsskab af FTLF( langturssejlerne) hvor vi flere gange

har været med til deres årlige sammenkomster og derigennem har fået meget

viden og gode venskaber.

Hvorfor skrive dette indlæg

                      Der er ofte svært at få alle tilstrækkelige oplysninger som er relevante ved planlægning

af en sådan tur – håber derfor at dette kan hjælpe/inspirere andre som har samme overvejelser

og tanker.

Samtidig vil vi gerne give løbende beretninger om alle de gode oplevelser, som vi

forventer ligesom vi gerne vil videregive vores løbende erfaringer.

Turen mod Syd

                      Vores overordnede plan er

Gennem Kielerkanalen via STANDE MAST RUTE i Holland  ud i den engelske

kanal

Følge kysten hele vejen via Frankrig og Portugal gennem Gibraltar til Malaga hvor

der overvintres i Yacht Port Cartagena

Efterfølgende ind i Middelhavet og via Barcelona,Korsika,Malorca og videre til

Italien og Grækenland,Croatien etc

Retur gennem Gibraltar til Kanariske øer hvor der overvintres og herefter til Madeira

og Azorerne

Hjem vest for Storbritanien til Scotland og videre til Limfjorden og Svendborg

1 maj 2019 blev fastlagt som vores afrejsetidspunkt.

 

Forberedelserne

                      Vi har suppleret vores viden med diverse kurser-

meteorologi,radar,kanalsejlads,tidevands og VHF kursus.

Det skulle dreje sig om udlejning af hus,opgradering af skibet og ændring i forhold til

det offentlige og diverse løbende kontakter og papirer (adresseændring, forsikrings ændring,                        skibspapirer samt give skibets forsikringsselskab besked om udrejse af -DK(underskrive papirer) for at

undgå stats afgift.

Diverse informationer

                      På FTLF´s møder fik vi nogen informationer selv om det var meget svingende

hvilket udstyr man havde på de forskellige skibe.

AIS var der således enighed om, at det var nødvendigt men radar ikke enighed om-

kring -kun at det var godt at have.

Kortbølgeradio var der en del der havde og kun få havde satellittelefon

En del sværgede til at have en Navtec med.

PLB til redningsvest var der stor enighed om.

Derimod var der stor enighed om at vindmøller på skibe ikke mere var relevant men

istedet skulle man have solceller ca 225 W

For at nedsætte energibehovet havde en del fået saltvandskølet køleskab – men dette

vil oftest koste mindst 15000 kr.

Hvordan skibet skulle være (type og lign) var der stor spredning på hvad der måtte

være bedst.

Herudover er læst en del rejsebeskrivelser med sejlture og derigennem gode

informationer

 

Huset    

                      Vi valgte at udleje huset da vi gerne ville vende tilbage til samme bopæl.

Kontakt til advokat således at vi havde den bedste lejekontrakt således at vi trygt

kunne udleje vores hus i 3 år.

Dette indbar at huset skulle males overalt i hvide farver (således at vi ikke kunne

frygte en tilbagelevering af hus i underlige farver)

Hårde hvidevarer blev udskiftet (det var tiden til udskiftning)- men også OK således

at dette var nyt ved udlejningen.

Huset blev gennemfotograferet til senere brug hvis der skulle være tvivl om standen

ved afleveringen.

Have og udhuse blev ligeledes ordnet således at det var OK

 

Skibet     

                      Vores skib- en X 34 – skulle opgraderes til langtur.

I forvejen udstyret med Yanmar 30hk, bovpropel og selvstyrer.

Raymarine kortplotter og vhf med AIS (plotteren var let defekt og derfor klar til udskiftning.

vhf skulle også skiftes)

Sejl 27 kvm rullegenua

og 40 kvm storsejl. Herudover 50 kvm Q Zero og 100 kvm spiler.

 

Nødvendige tiltag og opgraderinger inden sejladsen

                      Der skulle udfærdiges papirer evt af FTLF om skibets registreringsnr og MMSI nr og

at der er betalt moms af skibet samt diverse oplysninger med

skibsdetaljer om størrelse af motor og at det ikke er registreret i skibsregister. Foto af

skibet og ejere.

Logbog

Diverse relevante kort- dvs hos os med GPS -navionics EU og herudover IPAD med

samme kort men med indbygget gps også (vigtigt for at den kan fungere uden

netadgang på havet, men hvor man skal huske at hente de nødvendige data fra nettet

således at den er fuldt opgraderet)

Kanalkort over Holland samt udvalgte oversigtskort.

Evt extradele – dvs olie-dieselfilter- evt extra pumpe/starter- zinkanoder/impella.UV

beskyttelse af skibet som påsmøring overalt.

Værktøjskasse.

Extra olie og kølervæske.

2 x 20 liter dunke til extra diesel.

Dieseltragt til vandudskiller og middel imod dieselpest.

Sprayhood og sejl gennemgået hos sejlmager og eftersyet.

Soltag

Ankerspil

Nyt Rocna 15 kg anker og 60 meter ankerkæde samt suplerende blytov.

Diverse gæsteflag

2 x 40 cm kuglefender

 

 

Vurdering af energibehov.

                      Vi har køleskab med lille fryser og derfor stort behov for

energi.

Montering af solceller (225 watt) monteret på plade på agterpulpit til at svinge op

imod solen – en på hver side af agterpulpit og een til at lægge på soltaget.

Udskiftning af generator til en kraftig type 12/90.

Stor batteribank på 360 AH med mulighed for tilslutning af batterier til ankerspil og

truster på 240 AH således ialt 600 AH.

1500 watt inverter

Udskiftning af alle pærer til LED type.

 

X 34  LA VIE X TRA

 

Raymarine Quantum radar monteret med Scanstrut stativ

RaymarineAxium 9 kortplotter

AIS sender og modtager

RaymarineVHF 52 med DSC som kan fungere uafhængigt af plotter

Håndholdt VHF med forudindstillet ATIS ( dette er besværligt af gøre på

vanlige VHF- så derfor særskilt)

Sikkerhed

                      PLB på hver redningsvest i stedet for EPIRB

NordVPN til at sikre een personligt på -browseren og telefonen

Ny redningsflåde Lalizas til 4 personer

Nødraketter

Gummibåd således at vi kan komme i land når vi ankrer op i fjorde/etc

Sikkerhedsline til skibet samt personlige livliner til hver

 

Formalia i forhold til det offentlige, forsikringer, etc

                      Alt hvad der var muligt skulle via E-boks og papirkorrespondance elimineres

Adresseændring i forhold til den status man ønsker-dvs evt addresse hos

bekendte efter aftale eller co-addresse, dog velvidende at

en sådan medfører at dem på bopælen skal skrive under på at man bor der – eller

udlandsdansker hvor man da ikke kan beholde sit sygesikringsbevis.

TV licensen skal fortsat betales hvis man har en form for bopæl i DK.

Forsikring skal hæves for huset hvis der udlejes og der skal også betales forsikring for

opbevaring.

GAUDA rejseforsikring. Almindelig forsikring dækker kun 3 måneder og denne

forsikring skulle bla og især dække hjemtransport ved sygdom.

Her skal man være opmærksom på særlige forhold om tegningen over 70 år hvor

betingelserne er anderledes.

GAUDA forsikring er fortsat et af de få forsikringsselskaber

som tilbyder telemedicinsk rådgivning på åbent hav.

Man skal opmærksom på at det blå sygesikringskort ikke dækker hjemtransport ved

sygdom og eller iøvrigt kun behandling offentlige steder.

Medicin 

                      Hvis man skal til udlandet og have medicin med – skal man nødvendigvis have sin

læge til at udskrive det nødvendige og  herudover

-lave en liste hvor der står alt hvad man får- underskrevet af lægen (hvis

man bliver kontrolleret af tolderne)

Plaster og forbinding til lettere sår.

 

Mad

                      Da vi regner med jævnligt at være i havn eller ligge for anker køber vi løbende ind til

op til en uge.

 

Økonomi ved klargøring og opgradering af skib

                      På trods af et relativt nyt skib er der lagt ca 250 000 kr i projektet

 

Økonomi på turen

                      Havnepenge kan være meget høje – op til 1000 kr/døgn de dyreste steder og ofte

bliver man også ofte opkrævet selv om man ligger for anker.

Regner med at vi kan holde os under 20000 kr / måned og dermed have råd til ex

at leje bil ved behov for at se sig omkring samt mindre reparationer.

 

Kontakt til familie etc under turen vil foregå i lukket gruppe på Facebook

 

Kommende indlæg vil omhandle selve turen i relevante løbende afsnit når der er nye relevante ting

af skrive om både sejlmæssigt og andet af interesse ex flottte steder/områder som kan anbefales.

Facebook
Kontakt os
Kontakt os

Kontakt os

Email
Bekræft din e-mail adresse