På togt med LA VIE X TRA
1 rejsebrev
Drømmen om den lange tur
Mange har formentlig den samme drøm om at sejle langt til varmere himmelstrøg
og ofte bliver det nok ved drømmen.
Vi har også selv været tvivlrådige i starten, men som tiden er gået, er vi blevet stadig
mere sikre på, at det var det, som vi havde lyst til.
Nemlig at lade tiden gå og lade sig styre at det, som man havde allermest lyst til og
ikke føle sig presset at tid og aftaler og det som ofte gør en stresset, når man skal
hjem til en bestemt dag på sejlturen.

Johnny og Lone Myren på LA VIE X TRA
For ca 6 år siden var vi derfor helt på det rene med, at vi ville på en længere tur når
tiden indbød til det og for vores vedkommende, når vi begge blev arbejdsfrie.
Vi har suget til os af alle oplysninger vi kunne få igennem FTLF og diverse
hjemmesider om andre, som havde gennemprøvet deres drømme.
De sidste ca 2 år er vi således gået helt målrettet imod at realisere drømmen.
Det blev ikke den lange tur over til Caribien, som så mange andre men derimod
til Middelhavet som byder på talrige flotte oplevelser, samtidig med at vi på få timer
kan være hjemme igen og være deltagende i familiære anliggender.
Samtidig en overkommelig tur for vores børn og børnebørn, som alle er inviteret
til at komme og nyde en sejltur i det varme syd
Inspirationen
Mange års sejlads har givet lyst til nye udfordringer
Tidligere haft orlov x 2 i 3 og 4 måneder hvor det blev sejlads til Østsverige
og Ålandsøerne samt vestlige skærgaaarden hvor man blev overvældet at den flotte natur
og nye oplevelser. En snak med andre, som har sejlet både til Caribien og Middelhavet,
gav spiring til lysten og de udfordringer, som ligger i længere rejseoplevelser.
Det gav anledning til medlemsskab af FTLF( langturssejlerne) hvor vi flere gange
har været med til deres årlige sammenkomster og derigennem har fået meget
viden og gode venskaber.
Hvorfor skrive dette indlæg
Der er ofte svært at få alle tilstrækkelige oplysninger som er relevante ved planlægning
af en sådan tur – håber derfor at dette kan hjælpe/inspirere andre som har samme overvejelser
og tanker.
Samtidig vil vi gerne give løbende beretninger om alle de gode oplevelser, som vi
forventer ligesom vi gerne vil videregive vores løbende erfaringer.
Turen mod Syd
Vores overordnede plan er
Gennem Kielerkanalen via STANDE MAST RUTE i Holland ud i den engelske
kanal
Følge kysten hele vejen via Frankrig og Portugal gennem Gibraltar til Malaga hvor
der overvintres i Yacht Port Cartagena
Efterfølgende ind i Middelhavet og via Barcelona,Korsika,Malorca og videre til
Italien og Grækenland,Croatien etc
Retur gennem Gibraltar til Kanariske øer hvor der overvintres og herefter til Madeira
og Azorerne
Hjem vest for Storbritanien til Scotland og videre til Limfjorden og Svendborg
1 maj 2019 blev fastlagt som vores afrejsetidspunkt.
Forberedelserne
Vi har suppleret vores viden med diverse kurser-
meteorologi,radar,kanalsejlads,tidevands og VHF kursus.
Det skulle dreje sig om udlejning af hus,opgradering af skibet og ændring i forhold til
det offentlige og diverse løbende kontakter og papirer (adresseændring, forsikrings ændring, skibspapirer samt give skibets forsikringsselskab besked om udrejse af -DK(underskrive papirer) for at
undgå stats afgift.
Diverse informationer
På FTLF´s møder fik vi nogen informationer selv om det var meget svingende
hvilket udstyr man havde på de forskellige skibe.
AIS var der således enighed om, at det var nødvendigt men radar ikke enighed om-
kring -kun at det var godt at have.
Kortbølgeradio var der en del der havde og kun få havde satellittelefon
En del sværgede til at have en Navtec med.
PLB til redningsvest var der stor enighed om.
Derimod var der stor enighed om at vindmøller på skibe ikke mere var relevant men
istedet skulle man have solceller ca 225 W
For at nedsætte energibehovet havde en del fået saltvandskølet køleskab – men dette
vil oftest koste mindst 15000 kr.
Hvordan skibet skulle være (type og lign) var der stor spredning på hvad der måtte
være bedst.
Herudover er læst en del rejsebeskrivelser med sejlture og derigennem gode
informationer
Huset
Vi valgte at udleje huset da vi gerne ville vende tilbage til samme bopæl.
Kontakt til advokat således at vi havde den bedste lejekontrakt således at vi trygt
kunne udleje vores hus i 3 år.
Dette indbar at huset skulle males overalt i hvide farver (således at vi ikke kunne
frygte en tilbagelevering af hus i underlige farver)
Hårde hvidevarer blev udskiftet (det var tiden til udskiftning)- men også OK således
at dette var nyt ved udlejningen.
Huset blev gennemfotograferet til senere brug hvis der skulle være tvivl om standen
ved afleveringen.
Have og udhuse blev ligeledes ordnet således at det var OK
Skibet
Vores skib- en X 34 – skulle opgraderes til langtur.
I forvejen udstyret med Yanmar 30hk, bovpropel og selvstyrer.
Raymarine kortplotter og vhf med AIS (plotteren var let defekt og derfor klar til udskiftning.
vhf skulle også skiftes)
Sejl 27 kvm rullegenua
og 40 kvm storsejl. Herudover 50 kvm Q Zero og 100 kvm spiler.
Nødvendige tiltag og opgraderinger inden sejladsen
Der skulle udfærdiges papirer evt af FTLF om skibets registreringsnr og MMSI nr og
at der er betalt moms af skibet samt diverse oplysninger med
skibsdetaljer om størrelse af motor og at det ikke er registreret i skibsregister. Foto af
skibet og ejere.
Logbog
Diverse relevante kort- dvs hos os med GPS -navionics EU og herudover IPAD med
samme kort men med indbygget gps også (vigtigt for at den kan fungere uden
netadgang på havet, men hvor man skal huske at hente de nødvendige data fra nettet
således at den er fuldt opgraderet)
Kanalkort over Holland samt udvalgte oversigtskort.
Evt extradele – dvs olie-dieselfilter- evt extra pumpe/starter- zinkanoder/impella.UV
beskyttelse af skibet som påsmøring overalt.
Værktøjskasse.
Extra olie og kølervæske.
2 x 20 liter dunke til extra diesel.
Dieseltragt til vandudskiller og middel imod dieselpest.
Sprayhood og sejl gennemgået hos sejlmager og eftersyet.
Soltag
Ankerspil
Nyt Rocna 15 kg anker og 60 meter ankerkæde samt suplerende blytov.
Diverse gæsteflag
2 x 40 cm kuglefender
Vurdering af energibehov.
Vi har køleskab med lille fryser og derfor stort behov for
energi.
Montering af solceller (225 watt) monteret på plade på agterpulpit til at svinge op
imod solen – en på hver side af agterpulpit og een til at lægge på soltaget.
Udskiftning af generator til en kraftig type 12/90.
Stor batteribank på 360 AH med mulighed for tilslutning af batterier til ankerspil og
truster på 240 AH således ialt 600 AH.
1500 watt inverter
Udskiftning af alle pærer til LED type.

X 34 LA VIE X TRA
Raymarine Quantum radar monteret med Scanstrut stativ
RaymarineAxium 9 kortplotter
AIS sender og modtager
RaymarineVHF 52 med DSC som kan fungere uafhængigt af plotter
Håndholdt VHF med forudindstillet ATIS ( dette er besværligt af gøre på
vanlige VHF- så derfor særskilt)
Sikkerhed
PLB på hver redningsvest i stedet for EPIRB
NordVPN til at sikre een personligt på -browseren og telefonen
Ny redningsflåde Lalizas til 4 personer
Nødraketter
Gummibåd således at vi kan komme i land når vi ankrer op i fjorde/etc
Sikkerhedsline til skibet samt personlige livliner til hver
Formalia i forhold til det offentlige, forsikringer, etc
Alt hvad der var muligt skulle via E-boks og papirkorrespondance elimineres
Adresseændring i forhold til den status man ønsker-dvs evt addresse hos
bekendte efter aftale eller co-addresse, dog velvidende at
en sådan medfører at dem på bopælen skal skrive under på at man bor der – eller
udlandsdansker hvor man da ikke kan beholde sit sygesikringsbevis.
TV licensen skal fortsat betales hvis man har en form for bopæl i DK.
Forsikring skal hæves for huset hvis der udlejes og der skal også betales forsikring for
opbevaring.
GAUDA rejseforsikring. Almindelig forsikring dækker kun 3 måneder og denne
forsikring skulle bla og især dække hjemtransport ved sygdom.
Her skal man være opmærksom på særlige forhold om tegningen over 70 år hvor
betingelserne er anderledes.
GAUDA forsikring er fortsat et af de få forsikringsselskaber
som tilbyder telemedicinsk rådgivning på åbent hav.
Man skal opmærksom på at det blå sygesikringskort ikke dækker hjemtransport ved
sygdom og eller iøvrigt kun behandling offentlige steder.
Medicin
Hvis man skal til udlandet og have medicin med – skal man nødvendigvis have sin
læge til at udskrive det nødvendige og herudover
-lave en liste hvor der står alt hvad man får- underskrevet af lægen (hvis
man bliver kontrolleret af tolderne)
Plaster og forbinding til lettere sår.
Mad
Da vi regner med jævnligt at være i havn eller ligge for anker køber vi løbende ind til
op til en uge.
Økonomi ved klargøring og opgradering af skib
På trods af et relativt nyt skib er der lagt ca 250 000 kr i projektet
Økonomi på turen
Havnepenge kan være meget høje – op til 1000 kr/døgn de dyreste steder og ofte
bliver man også ofte opkrævet selv om man ligger for anker.
Regner med at vi kan holde os under 20000 kr / måned og dermed have råd til ex
at leje bil ved behov for at se sig omkring samt mindre reparationer.
Kontakt til familie etc under turen vil foregå i lukket gruppe på Facebook
Kommende indlæg vil omhandle selve turen i relevante løbende afsnit når der er nye relevante ting
af skrive om både sejlmæssigt og andet af interesse ex flottte steder/områder som kan anbefales.