Svendborg Sunds Sejlklub

Svendborg Sunds Sejlklub (SSS) er en aktiv sejlklub, med både tur- og kapsejladsfokus, ungdomsafdeling, sejlerskole og aktive jolle- og kølbådsbådsmiljøer.
Vi pryder os med titlen som Danmarks ældste sejlklub, stiftet i 1866, og mener selv, at vi er placeret på den skønneste plet i Det Sydfynske Øhav.
Vores virke sker med afsæt i mange medlemmers frivillige og  engagerede indsatser, som gør, at vi har det sjovt sammen året rundt.

SSS fører lange stolte sejlsportstraditioner videre med en bred vifte af aktiviteter:

• Ungdomssejlads med optimistjoller, Zoom8, FEVA og Hobie Cat 16. Mandage og torsdage.
  • H-både med sejlerskole for voksne “ny-sejlere”, pigesejlads og delebåds-ordning.
  • J70 sejlads – her kan alle, nye som erfarne, nemt komme ud at sejle, uanset alder og køn. Flere dage om ugen.
  • J70 Liga-hold i Sejlsportsligaens 1. division, samt fra 2023 et Youngster-hold i 2. division, samt et WOW-kvindehold.
  • Meget aktiv OK-jolle-gruppe i egne joller, som sejler hele året, typisk lørdage og onsdage.
  • En aktiv gruppe tur- og kapsejlende Wayfarer-joller, de sejler weekender og typisk onsdage.
  • Årligt er klubben vært for 2-3 kapsejladsstævner, fx liga-, kreds-, klasse- eller DM-mesterskaber.
  • Ugentlige onsdagssejladser for alle typer kølbåde i sommerhalvåret.
  • Fælles tursejlads for kølbåd – Pinse- og efterårstur.
  • Hyggelige sociale arrangementer – stander op/ned, nytårskur, Sankt Hans Bål og Fællesspisning m.m.

Sejlklubben har ca. 340 medlemmer, heraf  65-70 ungdomsmedlemmer.
Klubben har over 40 fartøjer – joller, kølbåde og følgebåde.

Alle aktiviteter har base ved vores klubhus Strandgården, med omkringliggende arealer lige ned til Rantzausminde Havn.
Det fås ikke meget bedre! Og vi har plads til flere, hvis du vil være med?

Vi nyder støtte af Svendborg Kommune og en række gavmilde sponsorer, fonde m.v. og venner af sejlklubben, som alle gør, at SSS fortsat kan være et attraktivt, tidssvarende, udviklende og levende sejlsportsmiljø, hvor klubbens aktiviteter viderefører de stolte kulturmaritime traditioner i og omkring Svendborg Sund.