Alle opgaver i SSS løses af frivillige!
SSS er en frivillig idrætsforening – vi kan som klub gøre det, som vi evner at gøre sammen. Vi trækker derfor aktivt på hinandens forskellige erfaringer og kompetencer for at lykkes bedst muligt.
Vi er mange engagerede medlemmer, som hjælper til med stort som småt – og du er også meget velkommen! Det er også gennem det frivillige arbejder, at du lærer andre at kende, lærer mere om klubbens virke og lærer mere om de lige de dele af din sejladsinteresse, som du finder sjovt!
Vi du skabe en ny aktivitet? – eller bidrage til en eksisterende aktivitet?
Der er helt sikkert en plads i et udvalg, hvis har du lyst til at få større del i fællesskabet. Nedenfor beskrives de eksisterende grupper for 2025. Du er også velkommen til at etablere en ny aktivitet.
Fx Vores velfungerende aktivitetsudvalg savner nye kræfter i et udvalg med store frihedsgrader.
Fx I løbet af 2025 vil vi også gerne etablere et formelt fælles kapsejladsudvalg – der både kan tage ansvar for kapsejladsgrej, koordinere og hjælpe med at arrangerer og udvikle kapsejladser.
Kontaktinfo finder du på https://sss.dk/klubben/bestyrelsen/
“VÅDE” udvalg
Dette er udvalg med fokus på aktiviteter, der primært sker på vandet.
Ungdomsudvalget
Ungdomsudvalget sikrer et velfungerende og aktivt ungdomssejlermiljø, med struktureret træning og udviklende læringsmiljø i forskellige typer af ungdomsjoller og storjoller.
Der er tilknyttet trænere, aktive forældrer fungerer som værdifulde hjælpere m.v. da der er mange slags opgaver i løbet af en sæson for at opretholde et velkvalificeret og velstruktureret tilbud til unge sejlere.
Sejlerskole & Delebåds-H-Båd
Gruppen består blandt andet af de medlemmer, der arrangerer teoriundervisning og praktisk skolesejlads. Sejlerskoleeleverne er også en del af gruppen. Instruktørerne sørger for at eleverne bliver fortrolige med at færdes på vandet og erhverver sig viden og øvelse i at navigere med en sejlbåd.
Der er medlemmer i gruppen, der har lejet bådene for hele sæsonen. Der er to dele pr båd. Der er også medlemmer, der har lejet retten til at sejle kapsejlads i bådene.
De både, der anvendes (J70 og H-båd) passes i fællesskab. Om foråret rengøres og bundmales. Og vi er fælles om at søsætte og rigge bådene til.
Brugen af bådene koordineres i sæsonen af koordinatorerne, der også sørger for at løse de løbende opgaver. Nye deltagere i gruppen er altid velkomne.
J70 Gruppen
Gruppen består af en håndfuld medlemmer og en udvalgsformand.
Da aktiviteten er relativ nystartet for få år siden sker der fortsat en udvikling af opstart, koordinering, instruktørsejlads, sponsorsøgning, events og stævner.
Der er mange forskellige typer af J70-sejlads, så her kan møde en meget bred interesse for sejlads.
En facebookgruppe fungerer som intern kommunikation og koordinering af aktiviteter.
OK-jollerne
En gruppe af jollesejlere sikrer et velfungerende og aktivt OK-jollemiljø, der sejler aktivt året rundt med fokus på kapsejlads.
Andre jollergrupper kan efter aftale koble sig på. OK-jollesejlerne afholder typisk en gang om året et stort stævne i SSS med behov for mange typer hjælp.
En facebookgruppe fungerer som intern kommunikation og koordinering af aktiviteter.
Wayfarer-jollerne
Wayfarersejlerne er en blandet gruppe af tur- og kapsejlere. Der er en mindre stævnearrangørgruppe, som tager ansvar for at afvikle et årligt stævne, hvor der er behov for al slags hjælp.
En Messenger Chatkanal fungerer som intern kommunikation og koordinering af aktiviteter.
Modelbåde Dragon Force 65
En uformel gruppe bestående af medlemmer på tværs af sejlklubben mødes og hygger sig med at sejle modelbådskapsejlads i Dragon Force 65.
Aktiviteten er opstartet januar 2025. En facebookgruppe fungerer som intern kommunikation og koordinering af aktiviteter.
Onsdagssejlads for kølbåde
En gruppe medlemmer sørger for administration og dommeropgaver og afvikling af onsdagssejladser for købåde.
“LAND” udvalg
Dette er udvalg, der primært fokuserer på aktiviteter på land.
Aktivitetsudvalg
Det er klubbens sociale samvær: Nytårskur, generalforsamling spisning, Grillaften, Skt hans arrangement, Afriggerfest – og hvad man ellers kan finde på.
Her er en stor mulighed for at tilføje nye aktiviteter og ideer. Vi savner i den grad hænder til at hjælpe lige her for at afløse Tordenskjolds tapre soldater.
Vinterpladsudvalg
En velfungerende gruppe håndterer arbejdsopgaverne i Vinterpladsudvalget:
- Kontakt/bestille til vognmand.
- Modtage tilmeldinger til vinterplads via hjemmeside.
- Fordele plads til medlemmer som ønsker vinterplads.
- Være behjælpelig via mail.
- Sende mail til medlemmer på vinterpladsen.
- Vi hjælper hinanden så der er minimalt af arbejdsopgaver.
Nyhedsbrevsudvalg
Gruppen består af pt to personer. Indsamling af materiale til klubbens nyhedsbreve og opsætning af samme i programmet Mailerlite.
Nyhedsbrevet bliver udsendt på mail cirka 6 – 8 gange på et år, typisk indholdsleverandør er bestyrelse og udvalg, men alle indlæg er meget velkomment!
Webmaster
Posten dækkes af 1 person. Opdatering af klubbens hjemmeside. Opdateringerne kan være på eget initiativ eller på de enkelte gruppers ønske.
Flere gruppeformænd har adgang til selv at opdatere og redigere eget indhold. Webmaster er supportfunktion for websidens indholdsredaktører.
Udvalg under opstart – læs: “Ohøj -Vil du være med til at udvikle nyt her”?
Kendetegnet for disse udvalg nedenfor er, at opgaverne løses delvist af enkeltpersoner, eller på ad hoc basis … men der er et ønske om at gøre mere sammen, end vi evner i dag …
Kapsejladsudvalg – under opstart
I løbet af 2025 vil vi også gerne etablere et formelt fælles kapsejladsudvalg – der både kan tage ansvar for kapsejladsgrej, koordinere og hjælpe med at arrangerer og udvikle kapsejladser. Særligt i første omgang med fokus på 2026, hvor SSS fylder 160 år.
Sponsorudvalg – under opstart
I løbet af 2025 vil vi styrke sponsorarbejdet i SSS, dels er det et åbent punkt på bestyrelsens møder, hvor alle kan fremmøde og deltage i afklaringerne, dels vil vi gerne at de frivillige, der søger sponsorater til aktiviteterne i SSS mødes hyppigere end bestyrelsesmøderne, og sikrer en løbende koordinering, udveksling af ideer og erfaringer.
Klubhusudvalg: Pt ubesat
Udvalget kan bestå af nogle få medlemmer, som refererer til bestyrelsen. Opgaverne er tilsyn med SSS klubhus og tilhørende masteskur, garager i forhold til vedligehold og vedligeholdsopgaver.
Materiel og grejudvalg er under overvejelse
I dag gør enkeltpersoner et fint arbejde som del af andet udvalgsarbejde, men der mangler nogen til at tage ansvar for alt det som vi deler på tværs i klubben. Er det noget for dig at holde styr på grej, fx klubbens kapsejladsmærker, bøjer, flag, tovværk, ankre, vhf’er m.v. Overordnet set er der tale om opsyn og vedligehold af klubbens grej og materialer, hvor kapsejladsudvalget måske kan tage sig af den del, der primært vedrører kapsejladsudstyr – ligesom ungdomsudvalget og J70 allerede har styr på materiel i forhold til deres aktivteter – arbejdsopgaven for udvalget er derfor ikke nødvendigvis ret stor.
Bådeudvalg er foreslået som nyt udvalg?
Udvalget vil kunne give et betydeligt løft til sejlklubben med mere opmærksomhed på båd-materiellet. Udvalget kunne bestå af et antal medlemmer, som påtager sig opgaven med tilsyn og vedligehold af sejlklubbens større fartøjer.
Følgebåde: 3 RIB-både og 2 Kegnæs 470 med tilhørende påhængsmotorer.
Klubbåde: 3 stk. J/70 sportsbåde og en H-båd.
Klubbens aktive brugere af klubbåde indgår i forvejen i diverse opgaver med vedligehold m.v. af fartøjerne.
Bestyrelsens opgaver
Bestyrelsesformand i Svendborg Sunds Sejlklub vælges af generalforsamlingen ved direkte valg for 2 år ad gangen, dog maksimalt 6 år.
Formandens formelle ansvar/opgaver:
Tegne foreningen ved at:
- Sikre sammenhæng i alle klubbens aktiviteter ift engagement, prioritering og fremtidsperspektiver.
- Kommunikere via websidens nyhedsmodul, facebook, opslagstavle i klubhus m.v. om væsentlige forhold i klubben.
- Repræsentere sejlklubben overfor omverden, fx kommunen, andre foreninger, Dansk Sejlunion m.v.
- Facilitere ca. 10 bestyrelsesmøder årligt (i henhold til bestyrelsens forretningsorden).
- Aflægge formel beretning ved generelforsamling i henhold til klubbens vedtægter.
- Bistå kasserer ved større økonomiske dispositioner i forbindelse med klubbens drift.
Andre opgaver:
- At bringe klubben godt ind i en langsigtet udviklingsplan, der gør at SSS også i fremtiden er en stærk, aktiv og attraktiv sejlklub.
- Hjælpe udvalg direkte, når de lejlighedsvis har brug for formandens input eller formandens tilstedeværelse.
- At have fokus på, at såvel nye som eksisterende medlemmer trives i klubben.
Næstformand
I 2025 har næstformanden særlige opgaver ift forsikring, interessevaretagelse m.v.
Kasserer
Vælges af generalforsamlingen ved direkte valg for 2 år ad gangen med ansvar for:
- Økonomi, budget og regnskabsføring – opgaver + ansvar (p.t. i samarbejde med ekstern bogholder)
- Klubadministrator i forhold til
Svendborg Kommune, tilskudsordninger
Fynske Bank
dk – børneattester
Mobil Pay
Klubadministrationssystem WinKAS
NemID – medarbejdersignatur
MitID-erhverv
Mastercard Payment Services (Nets) – Betalingsservice - Klubforsikring – klubadministrator – løbende opdatering af forsikringsportefølgen
- Bestyrelsesmøder 10 gange årlig
Medlemsansvarlig (p.t. hos kassereren, men kan uddelegeres som selvstændigt hverv)
- Medlemshåndtering – Løbende opdatering af medlemskartotek, ind- og udmeldelser.
Opkrævning af kontingent og gebyrer fra medlemmer
Medlemsregistrering i CFR Centralt Forenings Register - Nøgler – ansvar for nøgler til klubhus og registrering i medlemskartotek
Sekretær
Bestyrelsen konstituere selv sekretærfunktionen blandt sine bestyrelsesmedlemmer på første bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen.
Fungerer som bestyrelsens sekretær med referat, og planlægning af generalforsamling.
Sekretæren kan ligeledes udføre forskellige jobs i forhold til klubbens drift.
Bestyrelsesmedlem
Klubbens bestyrelses består af seks medlemmer – en formand, en næstformand og en kasserer, samt tre medlemmer, hvor deres ansvar defineres på bestyrelsens årlige konstitueringsmøde.
Alle bestyrelsesmedlemmer vælges på generalforsamlingen i henhold til vedtægterne – for 2 år ad gangen, fordelt på henholdsvis lige og ulige år, sådan at der altid vil være bestyrelsesmedlemmer med erfaringer fra den forudgående periode. Bestyrelsesmedlemmerne definerer i høj grad selv deres fokus og engagement, men der er altid et blik på hele den samlede sejlklubs udvikling.