Svendborg Sunds Sejlklubs historie

Uddrag af Svendborg Kommunes Kulturkanon

Svendborg Sunds Sejlklub blev stiftet i 1866 og havde således 150 års jubilæum i 2016. I 1895 var klubben med til at oprette Dansk Sejlunion. Klubben er Danmarks ældste for lystsejlads og har i takt med tiden udvidet sig fra at være en klub for borgerskabet til at være en klub, hvor alle aldersgrupper kan være med. I 1932 startede den første juniorafdeling i klubben. I 1986 rykkede SSS fra Færgegården ud til Strandgården på bakken ved Rantzausminde Lystbådehavn. Strandgården blev opført i 1930’erne af Ollerup Gymnastikhøjskole som et rekreativt sted til overnatning og kystsvømning for skolens elever. SSS står for kapsejlads, aftenssejladser, sejlerskole, en del sociale arrangementer og har en aktiv ungdomsafdeling
Begrundelse: Som Danmarks første sejlklub udenfor København har SSS været med til at positionere Svendborg og Sydfyn som et fremragende udgangspunkt for lystsejlads. Fra begyndelsen havde man 90 medlemmer af klubben, der støttede sagen: At udbrede kendskabet til  lystsejlads og fartøjer. Det er blevet til en lang række kapsejladser gennem årene, der i 2016 kulminerede med EM i Matchrace på Sundet. SSS sætter med sin store medlemsskare, vedholdende arbejde, lange historie og høje ambitioner for sejlsporten år efter år Svendborg på landkortet for lystsejlads.

Svendborg Sunds Sejlklubs historie i korte træk

v. Peter Juhl, formand for SSS i 2009
I juli 1866 kunne man lørdag den 28. juli læse om den første kapsejlads arrangeret af Svendborg Sunds Sejlklub på Lunkebugten. Der var tilmeldt 19 både i alt. Dette var starten på Svendborg Sunds Sejlklub som måske Danmarks første sejlklub (Stiftet samme år og måned som KDY).
Efter sejladsen samledes man ved Christiansminde, hvor der var afslutning med et aftensmåltid.

20 år senere får klubben sit nuværende navn: Svendborg Sunds Sejlklub, kontingentet var fastsat til kr 1,- pr. år. Siden har klubben været toneangivende for sejlsporten i Svendborg. Klubben deltog i 1895 sammen med Kongelig Dansk Yachtklub i oprettelsen af Dansk Sejlunion.

Utallige stævner, mesterskaber, distancesejladser osv. er sidenhen udført af klubben.

I 1932 startes den første juniorafdeling i klubben, og klubbens ungdomsarbejde har siden været et centralt omdrejningspunkt i klubben.

Klubben fremstår i dag som en aktiv klub, med kapsejlads, aftenssejladser, sejlerskole, en del sociale arrangementer og ikke mindst, en aktiv ungdomsafdeling, der gerne skulle sikre klubbens og sejlsportens fremtid.

“Danmarks ældste klub for lystsejlads begyndte i vindstille i 1866”

Hvis du har lyst til at læse mere om hvordan Svendborg Sunds Sejlklub begyndte, så følg dette link til Svendborg Historie