Cartagena i Spanien til Frankrig og den Engelske Kanal

Hjemkomst efter vinterferie i Danmark til Cartagena

Man frygter altid at returnere og se misligholdt skib. Heldigvis blev det en god overraskelse. Skibet var pænt og rent og alt var i orden . Der skulle jo lige købes lidt ind men alt faldt hurtigt på plads og vi var igen i vores vante omgivelser.

Skibet skulle igen lige en tur på værftet og opdateres. Denne gang var der voldsomt med ruer og det så ikke pænt ud- men efter en omgang højtryksspuling var en del væk. Der var dog stadig mange fastsiddende ruer tilbage og de blev fjernet på møjsommelig vis med en spartel og sandpapir. Efterfølgende sørgede værftet for bundmaling med vores VC 17. Vi måtte ikke selv male når vi lå på værft da de havde en regel om at alt under vandlinien skulle de udføre-så OK

Vi havde oplevet at vores dybdemåler blev mere og mere ustabil og så da også til vores overraskelse at der var en revne i glasset op til dybdemåleren. Da vi har haft en del problemer med reparationer og faglig ekspertise blev vi enige om at afvente med ny måler til vi igen var i Danmark. Vi købte i stedet for en ”fishfinder,, med dybdemåler og den monterede vi i Frankrig og viste sig at være rigtig fin.

Så begyndte vi på vores hjemtur fra Cartagena d 8 marts.

Det var en stor oplevelse i Denia hvor der var karneval og parader- ganske som i Rio de Janeiro med fantastiske udklædninger af især kvinderne på deres Fallas dag – Sct Josephts dag hvor der blev opsat store figurer i flere byer og fejret forårets kommen og Unesco ´s kulturarv. Satiriske og provokerende figurer med undertoner til politiske og kulturelle ting sket i det forgangne år. I byen blev disse figurer i træ og pap i flotte farver opsat i store monumenter. Oplyst med lyskæder og af vældige dimensioner og sidst på aftenen afbrændt på stedet.

1.Her ses et at de mange farverige monumenter med de flotte figurer

 

Længere nordpå var vi inde i Roses som er en meget hyggelig by med en flot havnepromenade og hvor der var sikkert at ligge i dårligt vejr. Fik her en fantastisk køretur op over bjergene i et lille turisttog som kørte op de mest fantastiske steder med meget flot udsigt over bjergene.

 

2.Udsigtsbillede far toppen af bjergene ved Roses

 

  1. Udsigtsbillede ned imod Roses

 

Vi oplevede ikke det varme forår men derimod meget ustadigt vejr med både meget vind og en del regnvejr men dog også efterhånden med sol indimellem. Det var bare svært at planlægge med utallige stormende dage så vi kunne nå frem til tiden.

Vi ønskede ikke at sejle Atlanterhavs vejen pga de mange spækhuggerangreb. Derfor lavede vi en aftale med et tysk firma Peters & Maj hvor der var en dansker ansat. Vi arrangerede at få skibet transporteret fra Canet-en- Roussillon til la Rochelle- en strækning på 650 km på en trucker. Vi havde derfor en deadline der skulle overholdes og det var ikke altid let pga meget skiftende vejr. Vi var selvfølgelig inde i Barcelona som jo er en meget flot by hvor vi havde været før og bla set Sagrada Familiaris og Fontaines Montjuic med slottet.  Denne gang var vi en del i området ved det gamle olympiske stadion hvor der også er meget flot og særpræget med rigtig meget at se. Vi så det flotte slot ved Fontaines springvandet ved Plaza Espagna.

  1. Springvandet v. Plaza Espagna

  1. Udsigtsbilleder over Barcelone med Sagrada Familiaris i forgrunden

Endelig kom vi så til Canet en Roussillon hvor vi i forvejen var loved en plads. Havnen er rigtig stor og strækker sig over 2 kilometer og med masser af både .Vi skulle bare lægge os ved yderpontonen hvorefter der ville komme en og give os en plads næste dag. Vi ventede og ventede og efter 2 dage henvendte vi os igen på havnekontoret. De talte selvfølgelig kun fransk og kommunikationen var svær fra starten. Vi fik fortalt at vi ikke kunne fransk og det forstod de da, men da de heller ikke kunne tale engelsk fortsatte de ufortrødent på fransk og gav instrukser vi ikke forstod et ord af. Vi forsøgte os igen næste dag hvor der var en venlig mand som kunne lidt engelsk. V.h.a google-oversættelse etc lykkedes det os at få en plads i havnen. Så tog vi fat på at arrangere løft af skib og mast. Det var igen utroligt vanskeligt at arrangere da de først ikke havde plads og efterfølgende da vi skulle til at have masten løftet -sagde at de ikke kunne løfte vores mast. Det kunne vi ikke forstå og fortalte dem derefter hvordan det skulle gøres med løft i 1 sallingshorn hvor der ville være ligevægt ved løft. Det kunne ikke gøres sådan sagde de hvorefter de alligevel arrangere løft via øverste sallingshorn. Meget uforståeligt og irriterende. Det var helt klart at det var franskmændene som skulle styre det hele efter eget mønster. Nuvel- skibet og masten blev løftet på plads på truckeren og kørt til La Rochelle. Her havde vi i forvejen bestilt søsætning af skibet på fast dato men fik så her igen problemer da de ikke havde tid til at sætte masten på – måske først efter 1-2 måneder. Igen lidt parlamentering på blandet engelsk og fransk hvorefter søsætningen lykkedes. Du skal ikke tro at du har en aftale. Igen meget anstrengende men alligevel vel overstået at få skibet i vandet i la Rochelle som er en fantastisk by og havnen meget stor på 5000 skibe og ikke til at overse fra den ene ende til den anden. Da vi så endelig var klar til at montere sprayhood fandt vi denne iturevet og ødelagt selv om den havde været lagt ned og spændt fast. Nuvel-efter 2 meter sytråd og to store tuber lim kunne den monteres med diverse lapper plasticfolie fra fodboldstørrelse og nedefter så den lignede en usælgelig boble fra den nærmeste genbrugsforretning. Men den var dog rimelig tæt om end ekstrem grim og lappet. Vi viste jo også at sol vind og vejr ville påvirke skib og diverse men så fik vi på forhånd bestilt en ny sprayhood til vi igen er hjemme i DK. Vi har aldrig tidligere haft problemer i Frankrig men det var så også første gang at vi skulle have hjælp til diverse fra de franske havnefolk. Tror nok at vi lærte en del heraf og ved nu at det ikke er som i Danmark og at vi en anden gang ikke skal tage noget for givet!! Billigt var det ikke da det endte i ca 40000 kr men nok bedre end for de utallige sejlende som havde oplevet spækhuggernes angreb og ødelæggelser- og hvor mange sejlere siden opgav at sejle mere af psykologiske årsager efter angrebet

  1. Canet-en -Roussillon- skibet gøres klar til den lange transport over land

 

 

Herefter gik turen videre op ad den franske kyst idet vejret også nu var mere stabilt således at vi nu kunne tage længere distancer næsten udelukkende for sejl. Var inde på Ile Croix hvor der bare er fantastisk hyggeligt og dejligt at være skønt byen i sig selv ikke er stor men rigtig hyggelig

 

  1. Slusen i Ile ´Sct Croix

Snart nåede vi til Luctudy lige sydøst for Brest. Herfra skulle vi så planlægge sejladsen gennem Raz de Seine som er et snævert område mellem kysten og nærliggende øer Ile de Sein. Området kendt for meget stærk strøm på 4-5 knob og risikable sejladser hvis ikke man er opmærksom. Vi havde via Navily set – at strømmen var værst ved max høj- og lavvande og planlagde derfor at sejle lige efter højvande hvor strømmen var aftagende. Det skulle vise sig at være en rigtig dårlig ide. Man skal altid have strøm og vind samme vej og det havde vi også om end det blæste 12-13 sec/m i stødene. På det snævreste sted og over ca 2 km rejste bølgerne sig til 5-6 meter på kryds og tværs og vi fik rigtignok en slem rulle/rutchetur med forstavnen og agterenden på skift dybt ned i bølgerne. Farten steg til 16 knob og det var som at være ombord i en alt for lille speedbåd i oprørt hav. Og pludselig lettede det hele og vi var igennem

Og hvordan er det så at man skal planlægge sejlads på snævre steder med stærk strøm. Altid strøm og vind samme vej. Sejle præcis når det er slack-water dvs max høj-eller lavvande og med strøm og vind den rigtige vej

Det gik videre op nordvest langs kysten og med nogle dagssejladser på små hundrede sømil var vi snart klar til at krydse den Engelske Kanal

 

 

Facebook

Notice: Undefined index: window_height in /nas/content/live/sssdk/wp-content/themes/onlineplus-site/modules/fixed-menu.php on line 26
Kontakt os
Kontakt os

Kontakt os

Email
Bekræft din e-mail adresse