Tur-retur Spanien

Vinteren og coronabesværet i Grækenland overstået og vi havde fået vores vaccination i Grækenland og vi manglede blot at vores coronapas skulle på plads.

Vi talte med region Syddanmark og de henviste os til egen læge som imidlertid ikke kunne hjælpe os og derfor henviste os tilbage til regionen.

Vi henvendte os derfor til ”lægelinien” på nettet som for en 500kr ordnede det hele for os og efter en time havde vi vores coronapas.

Omsider kunne vi derfor sejle imod Italien men da vaccinationen endnu ikke var virksom efter de krævende 14 dage skulle vi have en negativ antigentest som vi fik udført i Grækenland før vi afsejlede. Vi sejlede derfor imod Rocella i Italien på østsiden af støvlehælen. Her spurgte de så om vi havde pas og antigentest iorden og da vi svarede bekræftende var alt OK uden at vi skulle vise andet end vores skibspapirer.

Herfra gik det så videre imod syd til Siracusa som er en meget hyggelig by hvor vi skulle mødes med nogle svenskere vi havde mødt tidligere på Ibiza året før. Her var stort set ingen coronarestriktioner og vi kunne igen nyde friheden. Siracusa var hjemstedet for Archimedes og Platon og før Kristus bymæssigt på højde med Athen og Sparta og bygningsmæssigt præget af massevis af velbevarede tusindår gamle bygningsværker. Blandt andet kunne man se domkirken bygget op omkring et gammelt Athenetempel fra det 5. århundrede idet søjlerne stadig var velbevarede i kirken. Også det græske teater med plads til 15000 tilskuere og Dionysios´s øre (som mindede om et øre og af romerne blev brugt som fængsel for krigsfanger) var spændende steder. Havnen i Siracusa var beliggende ud til den lille ø Isola Ortigia hvor der var utallige spændende gader og taverna´er med meget hyggelige udsmykninger. Her skal også nævnes Arethusa-kilden relateret til gudinden og nymfen Arethusa

Billede 1 Catanea. Dionysios´s øre

Messinastrædet skal man hellen ikke ignorere især hvis det blæser hvilket vi mærkede med 15m/s og 3 meter høje bølger på kryds foran på tværs på vejen rundt om støvlen hvor vi også mødte flere tunfiskere i deres specielle fiskebåde. De havde en høj mast med et udkigstårn således at de på afstand kunne se tunene og dermed lokalisere hvor disse skulle fanges. Sært og specielt syn.

Men det gik ufortrødent videre imod Amalfikysten hvor vi havde intentioner om at være og opleve dette helt specielle område. Vi havde kun set på billeder hvorledes byerne var lokaliserede og bygget op ad klippesiderne. Så dette skal opleves med deres meget maleriske bygninger i flere etager. Vi var inde i Amalfi by og havn hvor vi fandt et dejligt sted med anstændig pris på havnepladsen. Det var den ustyrligt billige pris på 65 euro eller 500kr at det lykkedes os at finde. Havnefogeden hed Anielo og bød os velkommen med en flaske velsmagende Limoncello . Et usædvanligt dejligt sted med mange turister men også utroligt flotte bygninger hvor alle farverne på husene gik op i et stort betagende maleri. Vi gik herfra en tur op ad en kilometer lang sti/trappe og endte oppe på en lækker taverna med dejlig mad. Herfra var der en fortræffelig udsigt over bjerge og byen Amalfi. Vi var der i 4 dage skønt selve havnen var meget urolig men blev bjergtaget at stedet. Da vi skulle afsejle var Anielo igen ude med yderligere en flaske og to kæmpecitroner som vi siden brugte til en super Apelros med dejlig velsmagende citronsaft

Billede 2  Amalfi kysten : Her udsigt over havnen

 

Billede 3 Amalfikysten : Her indblik til havnen i Amalfi hvor man får indtryk af de flotte nuancer

 

Vi havde planer om at se Pompei og derfor lagde vi turen forbi Salerno hvor der var en rigtig fin marina D´arechi som var en meget stor imponerende marina beliggende lidt udenfor byen men med fri taxabus ind til byen. Herfra med bus op til den flotte Pompei. Her så vi en fantastisk stor og særdeles velbevaret ruinby som århundredet før Kristus blev begravet i Vesuv´s lava. Er siden gennem de sidste par hundrede år blevet gravet fri igen i flere omgange. Selv mennesker var velbevarede og var gravet fri vha gipsafstøbninger således at detaljer kunne frilægges. Byen er som en stor provinsby med vinkelrette gader og mange flotte huse med køkkener og bade samt stort torv med templer dedikeret til Jupiter og Apollon med flere iøjnefaldende statuer

Billede 4 Pompei: Her oversigtsbillede fra den udgravede by

Billede 5 Pompei: En af de flotte statuer

Italiens vestkyst fra Messinastrædet og op imod Napoli gav nogle lange sejlture da der ikke specielt var ret mange af de eftertragtede vige til ankring. Dog huskes især Baia Dormia som var en stor bred vig med udsigt til høje flotte bjergskrænter med talrige naturlige grotter og huler ind i bjergsiden hvor bla folk kunne sove og opholde sig. På stranden var der selvfølgelig en hyggelig restaurant som på bedste vis udskænkede lækker kold vin.

 

Vi sejlede lidt mere nordligt forbi Capri hvor man frarådede ankring, men dette var vi da heller ikke i tvivl om da der var utroligt blæsevejr omkring øen. Det gik derfra videre til Sorrento hvor havnepriserne toppede på 120 EUR pr dag for en dårlig plads. Byen var hyggelig men ikke speciel hvorfor det gik videre til Procida som er en lille ø beliggende vest for Napoli.Vi lå her for anker udenfor øen som var en farverig oplevelse. Set fra søen var husene bygget i 4-5 niveau´er i alle mulige farver og nuancer. Vi tog gummibåden ind til land hvor vi allerførst måtte bestige trapper op til 3 sals højde hvorefter vi var i byens stueniveau. Her var en stribe særdeles smalle gader 3-4 meter brede med mange farverige forretninger. På trods af de smalle gader var der alligevel biltrafik dvs bilerne kunne kun lige akkurat passere med sidespejlene slået ind. Husene i rimelig velholdt stand og det var en stor oplevelse at se de mange forskellige huse hvor små døre ved eftersyn afslørede større veludrustede og hyggelige forretninger indenfor

Billede 6 Procida : Hvor man tydeligt kan se husene ligge i lag i farverige nuancer

 

Det var blevet august og vi havde planer om at flyve tilbage til Danmark til 2 x 40-års fødselsdage og en konfirmation så det blev Palermo hvor båden blev efterladt. Forinden havde vi problemer med motoren idet ladelampen lyste mere og mere som tegn på defekt. Det havde tidligere været et lille problem som nu blev større og større. Vi havde italienske elektrikere til at vurdere vores generator som var en 2 år gammel Mastervolt men den blev dømt i uorden og kunne ikke repareres i Italien. Vi bestilte derfor en ny som vi derfor havde med tilbage fra Danmark. Den blev så monteret af samme italienere og synes at fungere. Pludselig begyndte også denne med samme problematik med at ladelampen blev aktiveret løbende. Vi havde en anden elektriker til at vurdere men havde fortsat ikke nogen god løsning. Vi havde kontakt til elektrikeren på Wahlsteds Bådeværft som havde monteret primært -og han mente at det var løs forbindelse – men jeg kunne ikke lokalisere dette.

Vi sejlede derfor videre imod Mallorca og det gik for fulde sejl. Vinden lagde sig 8 sømil før Porto Cristo og derfor ville vi starte motoren. Den var bare helt død. Så var gode råd dyre. Vi forsøgte at kalde hjælp over VHF men mærkværdigvis var den helt død.

Fik senere oplyst at vi helt tilfældig havde været i et specielt område udenfor kysten hvor radioforbindelsen konstant er for dårlig Det lykkedes os dog at ringe i land hvor vi fik kontakt til søredningstjenesten som derefter trak os i land

Herefter havde vi igen kontakt til marineteknikere som ikke kunne finde fejl. De sagde at vi måtte vente nogle dage før andre kunne vurdere. Ved hjælp at nogle flinke havnefolk lykkedes det os dog endelig at komme i kontakt med et tysk firma. Så skete der pludselig noget. De arbejdede og målte intenst i nogle timer hvorefter de fandt fejlene. Det viste sig at der var 3 løse forbindelse som de ordnede.

Vi kunne næsen ikke forstå det men pludselig var alt i orden igen. Løse forbindelser var således svaret men der skulle gode teknikere til for at lokalisere disse- men lykkelige var vi. Blot havde det så kostet en ny Mastervoltgenerator og flere teknikerbesøg etc-øv-, men sådan er det vel bare nogle gange når man ikke selv kan løse problemerne. I hvert fald var vi nu kommet videre og med en velfungerende motor og generator.

Mallorca er en imponerende ø med en lille bjergkæde med bjerge op til 1600m men hvor den centrale del af øen er relativ kedelig. Derimod er der en række meget spændende kystbyer og mange små bugter med varierende beskyttelse for sejlere. Mange af bugterne med super dejlige badestrande og flot krystalklart vand

Den bedste vi fandt, var Cala Sa Nau lige syd for Porto Colon. Den var snoet og havde derfor god beskyttelse trods flere vinde og derfor ideel at ankre op i på flot sandbund og ca 5 meter vand

Cala sa Nau hvor vi ligger superdejligt med skibet

En af de flotte fjorde på Mallorca hvor vi ankrede op

Det er jo sådan på Balearerne at man ikke må ankre på søgræs da dette holder vand- bund- og fiskeforhold løbende i orden. Derfor blev der uddelt store bøder ved ankring her. Vi havde imidlertid fundet et rigtig godt sted med særdeles lækkert krystalklart vand og flotte omgivelser med klipper. I bunden af cala´en var der så badestrand og en lille cafe og det blev både til overnatning og mange gode snorkelture her

Facebook

Notice: Undefined index: window_height in /nas/content/live/sssdk/wp-content/themes/onlineplus-site/modules/fixed-menu.php on line 26
Kontakt os
Kontakt os

Kontakt os

Email
Bekræft din e-mail adresse